Veterinärturer med älsk

För ett tag sedan skrev jag om besöket på Åby kliniken med Cayenne. Hon fick ju behandlig och sattes igång igen. Men sedan kom hältan igen. Eftersom dom inte kunde se något när vi var på Åby så fixade vi en tid på Hallands djursjukhus och var där i torsdags. När jag tog in henne var hon väldigt svullen, hela frambenet och upp på ryggen. Snacka om bra timing. Väl på Slöinge så markerade hon och reagerade extremt mycket på böjprovet av frambenet. Eftersom hon ömmade vid gaffelbandet så gjorde dom ultraljud med. Där hittade dom en skada på ytliga böjsenan. Dessutom ömmade hon över bogbladet, men det trodde veterinären inte var något allvarligt, men vi ska massera henne med en gel där. Ingen box vila och ingen annan behandling. Jag kan även rida henne några dagar i veckan och hon ska skrittas 30 minuter varje dag. Åh, jag blev så glad när jag hörde allt detta. Jag hade förväntat mig det värsta, eller boxvila och liten hage. Det hade skärt så i mig om det var så. För jag vet att värken jag eller Cayenne hade mått bra då.

När vi kom hem med henne så släppte vi ut henne till dom andra. Men eftersom Draken är så extremt svartsjuk så gick han till attack. Han bet mot ryggen och sprang verkligen på henne. Cayenne stackarn vill bara kissa så hela Draken blev i stället dränkt. Men, men. Såg i alla fall att Cayenne hade stora sår. Bara att ta in henne igen och sedan ringa veterinär. Första gången jag sett en hst sys, 4 eller 5 stygn blev det och bandagerat ben. Såren var ju precis i knäleden med. Eftersom det såg så fint ut så sattes ingen pencilin in. Men, 10-14 dagars boxvila! Jag som var så glad att slippa boxvilan och allt.

Igår fick hon feber och benet var väldigt svullet. Bara att ringa ut veterinär igen. Denna gången fick hon två sprutor, dels en som tog bort smärtan och svullnaden och pencilin. Så, pencilin i 5 dagar och antiinflamatoriskt i 3 dagar. Suck.

Förhoppningsvis tar jag bort stygnen på söndag om det ser fint ut. Sedan ska hon ut i hagen igen. Åhå, hon kommer springa som en galning. Hon som inte får springa med senan. Men åh vad det skär i mitt hjärta när jag ser henne sån här. Hela benet bandagerat och hon kan knappt gå med det. Dessutom behöva ge henne sprutor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback



RSS 2.0